Saturday, May 19, 2007

I've Changed , Believe me !!!

امبارح ...كنت زعلان مني اوي و قعدت حبة زعلان اوي من نفسي ...فجأة حسيت اني بجد اتغييرت عن زمان ...كان عندي حاجات و مبادئ و فجأة اتخليت عن كل كدا ..كنت بافكر في الناس (العيال "شباب الوفاء "- اهل الشغل ) كتيـــر و كنت دايمان باهتم بمشاكلهم ...و افكر فيهم و احافظ علي العلاقات و ادور عليهم فين في الدنيا ..و فجأة حسيت اني بطلت اعمل كدا ..و بقيت بشكل من الاشكال بافكر بنفسي بس ...او بمعني أصح بقيت بافكر فينا ..بافكر فينا احنا و بس و كنت زعلان جدا...و حاسس ان كدا غلط ..و اني لازم ارجع اخد بالي من اللي حوالي و افوق تاني للدنيا و اصحصح مع الناس ...

كنت علي طول خصوصا في الشغل حاسس ان الناس دي مسئوليتي ..قبضهم ..دراستهم ..حياتهم ..كل حاجة ..و امبارح اكتشفت اني بقيت بافكر في نفسي ..يعني انا هاعمل ايه ..و اكسب ايه ..و الفلوس..الفلوس اد ايه ..الفلوس اد ايه ..ليه انا بس ..مش باحسب لحد تاني زي ما كنت متعود اعمل ...زعلت مني جدا..

و بالذات لما الاقي ناس حلوة ...فاكرني ..ناس لسه اعرفهم قريب ..بس باحس اني اعرفهم من زمان و موجوديين معايا في الدنيا ...و الناس مهتمة بيا ..و الناس معايا اوي و بتسأل..و فارحنين باللي بيحصل ..غريبة

روحت البيت و كلي نية و عزم اني اشوف الناس ...بس للاسف روحت ما لقيتش ناس ...لقيت الناس مش موجودة ..وانا اصلا مش موجود عند الناس دي ..و كل واحد في الدنيا بتاعته و لا علي باله حد غيره ..كاني كنت لسه معاهم ...سبحان الله

شجر ...في الشغل عمال البس في شجر ..كل شجر أكبر من اللي قبليها ...المشكلة اني مش باحب نوع الفاكهة اللي شجر الشغل بيطلعوا ....و بالتالي طعم الشجر مر ...رغم ان لما بنبيع المحصول ...بتبقي الغلة الي حد ما كويسة !!!!!...

يا افندم ما فيش ناس خلاص ..اللي بيفضل الناس اللي في البيت و الناس الكويسية الحقيقيين ..و ساعات باوصل حتي اني بقول ما فيش ناس خالص و لاحتي الناس اللي في البيت !!!

بادفوت ...بجد البوست بتاعتك فرقت معاي كتيير اوي ..و فوقتني و حسستني ..رغم اني باقول اني مش موجود..و ما فيش ناس و الكلام دا ..بس لسه فيه ناس

مازال للحديث بقية ....ممكن اكمل بعديين..لما اخلص من الشجرة اللي قدامي

يا تري ميين اللي صح ...و مييين اللي غلط !!!

اللهم نسألك التوفيق و البصيرة

2 comments:

crazy_artist23 said...

الناس دايما بفضلوا موجودين ..حتى لو حسينا لفترة انهم بعدم ..بس هما بيبقوا موجودين ..[يحتاجوا مننا بس شوية وقت ..بس لان اللى فات مش كتير ..و اللى كان بينكم اكبر ..فسهل ان الناس ترجع زى الاول ..لسه الشرخ مش كبير يا فندم ..و ما تنساش ..الناس مهمه جدا و من غيرهم ممكن نحس اننا مش احنا

Anonymous said...

أحيانا بتحس انك تعرف حد من زمان رغم انك لسه مقابله دلوقتى
عارف،كان فى حد زمان عارف انى مابطقش حد اسمه نحنح قاللى بعيد عن اﻷرواح و الجنود قوللى هوة عمل ايه غلط
بغض النظر عن ايه اللى كان غلط بس انا كل اللى عارفهم و باقى عليهم و أعتقد ان هما باقيين علية برده حبيتهم كده من أول نظرة و ده نتيجة لتلاقى الوعى اللاإرادى عندنا جميعا عند نفس النقطة
فى حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم، يقول:(الأرواح جنود مجندة من-أو ما- تعارف منها ائتلف و من تنافر منها اختلف) أو كما قال صلى الله عليه وسلم