Friday, July 6, 2007

الشرس العنيـــــد


جون ماكليـــن

Die Hard 4.0

ِAKA

Live Free or Die Hard


بتحب افلام الأكشن و الاثارة ...او زي ما الناس بتقول الافلام اللي فيها ضرب ..او ساعات زي ما ناس تانية بتقول الافلام اللي فيها هجس ..و أنت صغير كنت بتتفرج علي رامبو و كوماندو و أفلام بروسلي ..و جاكي شان و الشياطيــن الخمسة ؟!!

بتحب الأفلام اللي فيها هاكرز ..و تكنولوجيا ..و بتشوف فيها أمريكا و هي بتولع ..و هما يا عيني غلابة مش عارفييين يعملوا حاجة ...

يبقي لازم تشوف المعلم بروس ويلز و هو بيكسر الدنيا و بيدشدش كل اللي حواليه
...


بغض النظر عن سوء حالة السينما ...و رداءة الصوت فيها ..و كترة حركات كل سنة و أنت طيب ..و كلمة ..هوا دا برده تقدير ولاد البلد لبعض ( دا موضوع تاني )

بغض النظر عن مستوي الفيلم و قصته و تكنيكه و الكلام الكبيــــر دا و مع الوضع في الاعتبار اني في الفترة الأخيرة شوفت أفلام كتيـــر في السينما عربي و أجنبي ..بس ..بقالي فترة طويلـــة ما أتكيفتش كدا ..و ما اتشدت مع الفيلم ..و انسجمت .....

يمكن عشان الفيلم تقريبا ..مش محتاج تفكيـــر و تشغيل دماغ .. ..حدوتة بسيطة ..و أكشن و حركة و اثارة و ابهار ..علي طول الخط

يمكن عشان انا باحب بروس ويـــلز و طريقة تمثيله العجيبة دي ..

يمكن عشان بيفكرني بيا و أنا صغير ..و اني دخلت الجزء التالت منه في سينما مترو اسكندرية لوحدي و أنا في اولي ثانوي ..كانت السينما بخمسة جنيه ..و بعدها روحت أشتريت شريط كاسيت ..يمكن!! ...

أهم حاجة ..انه علي الاقل ..خدني من الدنيا شوية ..خدني و لو لمدة ساعة و نص ..بعيد عن هنا و زحمة هنا و فشار هنا.. ..
و الله نفسي يا أفندم ..تبتدي تحبي الأفلام الأجنبي ...يا تري هل دا ممكن ؟؟ !! :-)



4 comments:

Anonymous said...

بما إنك طنشتنى و شفته من غيرى -اللى واخد عقلك يا أستاذ- يبقى أول ما تقتنيه فى صيغة رقمية لازم تيدهوللى

SeeKer said...

أكيد ..أكيد ..و أحب اقوللك ..اني ما شفتش أخر عشر دقايق من الفيلم ...ظروف اضطرارية خلتني أمشي ... و بعدين يا بني .ما انت كنت مشغول

crazy_artist23 said...

يا فندم انا بتفرج على اجنبى يا فندم ..بس ما فيناش من ضرب يا فندم ...الدنيا مليانه عنف و ضرب .. و اعصاب الواحد على قدها ... ليه نعمل فى بعض كدا بس؟؟

SeeKer said...



ما هي النقطة يا أفندم ..اننا نهرب من العنف و الضرب و العصبية اللي في الدنيا في الافلام .بنتسحب مع الفيلم و بنطلع فيه كل العنف و كل المكبوت اللي في الدنيا ..زي يا أفندم ..لما بنكون زعلانين و نروح نتفرج علي أفلام كئيبة ..عشان نطلع الكأبة و الحزن اللي جوانا ..أوي زي يا أفندم لما بنمثل علي المسرح ..و نطلع كل اللي جوانا ..عشان كدا أنا لازم أعمل حاجة و أطلع كل اللي جوايا .., و الا هيطلع كله عليكي يا أفندم ..هاهاهاهاها