Friday, March 30, 2007

ندوة د/ علاء الاسواني و شيكاجو


بتشتغل كتيـــــــر اوي منذ البداية في تفاصيل الشخصيات و باتعب فيها اوي و بعد كدا ...تقريبا من نص الراوية ما ليش دعوة بيها ..باسيبها تتصرف لوحدها و باقعد انا اتفرج ..كأني بأتفرج من ورا شاشة ...الكلام دا بمعناه قاله علاء الاسواني في ندوة الساقية اللي كانت يوم 29 مارس ...و الكلمتين دول فسروا لي حاجات مهمة ..كنت دايمان باستغرب ليه الشخصيات عند علاء الاسواني بتتصرف كدا .. في يعقوبيان و في شيكاجو كمان ..يعني ليه محمد صلاح في شيكاجو و ليه طارق و شيماء بيعملوا كدا و برده في يعقوبيان ليه طه انتهي كدا مع انه في ناس بتعتبره النموذج الصالح الوحيد في يعقوبيان ..يعني التصرفات ما فيهاش اي مثاليه او نهايات سعيدة ..عشان ما فيش كنترول علي الشخصيات ...يعني الشخصيات هي اللي بتتصرف و بالتالي بتتصرف كبشر و البشر طبعا مش مثاليين ..فيهم الحلو و الوحش جوا كل واحد فيهم ..فا انا كدا فهمت :-) و مستنيين الراوية الجديدة يا علاء

انا مش ناجي عبدالصمد ....كررها علاء الاسواني كتيـــر عشان يأكد المعلومة دي ! كل الناس و كل في اللقاءات بتسأل السؤال دا

الراوية تجربة ذاتية ..مش سيرة ذاتية ...لان علاء الاسواني درش في شيكاجو و في جامعة الينوي ..و بالتالي عاش التجرية ..بس الراوية مش سيرته الذاتية ..و هو اكد دا برده

رأيي في الجوايز المصرية زي رأيي في الحكومة المصرية ..علاء الاسواني ردا علي سؤال من احد الحضور

اللقاء كان ظريف ..ناس كتير ..تقريبا اكتر مما كان متوقع لانهم طول اللقاء كان عامليين يجيبوا كراسي زيادة ..عشان كان فيه ناس كتيــر واقفين ..الاعمار كانت متفاوتة ..شباب و طلبة جامعات ..صحفيين و ناس كبيرة و ان كان العنصر النسائي كان الاغلب!! محتاجة تفسير ..وهوا قال انه برده بيفضل القراء السيدات !!محتاجة تفسير برده

شيكاجو في طريقها للسينما ..زي سابقتها يعقوبيان و المرة دي ايه ..انتاج مشترك

2 comments:

Anonymous said...

و انت ايه رأيك في كتابات الأسواني عموما يا سيكر؟

SeeKer said...

عموما انا باحب كتابات الاسواني ..و ان كان ساعات بيتخطي كل الحدود و بيكسر كل حاجة ..بس النقطة انه مش بيقول حاجة مش موجودة ...بل بالعكس دا بيجيب من الواقع و بيطلع عيوبنا ..و دا اللي ساعات بيصدمنا