Saturday, March 17, 2007

تدوين من تاني




ليه تدوين من تاني ؟!! علاقتي بالموضوع دا قديمة شوية .. و ان كانت حتي الان غير مثمرة .. فالتدوين ابتدي معايا من 2004 لما كنت مرة باتكلم مع علاء في ال * ار اي سي و ما كنتش ساعتها اعرف يعني ايه بلوجز و لا مدونات ... و الراجل كتر خيره قعد يشرحلي و يفهمني و ساعتها كتبت حبة في** ايجي ال يو جي "جنو لينكس مصر " و كانت النتيجة تلات تدوينات عمي .. و التدوينة دي اصبحت ميتة من زمان ..ممكن تشوفها لو تضغطوا هنا


قبل الموضوع دا كنت عامل صفحة علي الياهووو ... كانت صفحة بسيطة جدا و كنت عايز اطبق اللي انا اتعلمته ..شوية حاجات سهلة بس ساعتها كنت مبسوط اني اتعلمت الحاجات دي ... و قال ايه كنت مراهن علي ان الصفحة لن تكون عديمة المحتوي و اني حاكسر القاعدة اللي بتقول ان الصفحات اللي بتبدأ بكلمة " تحت الانشاء " لكن دا للاسق ما حصلش .. و الصفحة لحد دلوقتي تحت الانشاء ..مع انها طلعت علي المعاش من زمااان :-) ... الصفحة اللي علي الياهووو

في نفس الوقت حسيت ان المدونة اللي علي جنو لينكس مصر ...مش حتنفع ..عشان دي محددة بموضوع معين اللي هو اللينكس و الحاجات اللي متعلقة و بالتالي مفروض اكتب في الموضوع او حواليه بس ..فرحت مجرب بلوجر ... و اللي كان ساعتها نسخة بيتا ... و كالعادة كنت مش منظم و مش مرتب ... و الصفحة كان شكلها وحش ...بمعني ناصح كانت مخزن لللينكات اللي كنت عايز اخزنها .. وقليل اوي لما كنت باكتب حاجة .... و ادي البروفيل بتاعي في البلوجر القديم .. و الفعكشة اللي كانت فيه

بعد كدا حسيت و قريت برده علي النت ان بلوجر امكانياته قليلة و مش بيدي حرية للمستخدم ... فرحت مجرب حبة عند منال و علاء .. علي نظام دوبال ...بس للاسف مكملتش ... و الصب دومين مش موجود دلوقتي ..

و اخيرا و ليس اخرا ...جربت في *** بلوج صم ... كان عندي حبة صور كنت عايز احطها علي النت و كنت عايز اجرب شوية حاجات .. و كنت عايز اكتب شوية ..بس ...مش اوي ... و كنت عايز اعمل دليل انترنت ...لنفسي .. و كانت المدونة اللي هناك هي النتيجة .. و ممكن تتشاف من الوصلة دي

ايه الموضوع بقي!!! ... الموضوع اني كنت ببقي عايز اتعلم حاجات و اجرب حاجات اكتر ما انا عايز اكتب او ادون ... فالموضوع كان مختلف .. و في النفس كان في مشكلة في النت ساعتها .. و في الجهاز برده ..و يمكن دا اتغير دلوقتي ...

يمكن المرة دي ..اكون عايز اكتب بجد ..و اقول رأيي في حاجات بجد ... و يمكن اكون زي كل مرة ..بجرب بس و بعد كدا باكبر و باسرح مع اي موضوع تاني ...يمكن !!


علي كلا الايام حتثبت ... و حنشوف كمان حبة ايه اللي حيصل


-------------------------------------
* IRC = اي ار سي = Internet Relay Chat
** Eglug = ايجي ال يو جي
*** Blogsome = بلوج صم

No comments: